İlk çıktığı dönemde içerdiği teknik sorunlar ve geliştiricilerin vadettiği rol yapma unsurlarına sahip olmaması nedeniyle oyun tutkunları tarafından epey eleştirilen Cyberpunk 2077, çıkışının yaklaşık üç yıl sonrasında, hatalarından arındırılmış, başarılı bir oyuna dönüştü. Geliştirici ekip CD Projekt Red’in, REDengine 4 oyun motoru ile vedalaşmadan önce Cyberpunk 2077’ye kazandırdığı Phantom Liberty adlı son eklenti, oyunun hikâyesine ve atmosferine derinlik katmakla kalmadı, yapımı, şimdiye kadarki en iyi görünen bilgisayar oyunu hâline getirdi. İşte bu nedenle yazımızda, eklentinin kendisinden ve eklentideki hikâyenin, ana oyuna neler kattığından ziyade giderek bir teknolojik gövde gösterisi platformuna dönüşen Cyberpunk 2077’nin yeni teknik özelliklerinden söz edeceğiz.
Oyun İçi Aydınlatmanız Önceden Hazırlanmış mı Gerçek Zamanlı mı Olsun?
Bu soruya, Cyberpunk 2077 eklentisi Phantom Liberty’yi oynadıktan sonra “gerçek zamanlı” olarak yanıt vereceğinizi düşünüyoruz. Neden mi?
Dünyanın önde gelen bilgisayar donanımı, yapay zekâ ve grafik teknolojisi şirketi NVIDIA’nın, GeForce RTX 20 serisi ekran kartlarıyla başlattığı real time ray tracing/gerçek zamanlı ışın izleme teknolojisinden önce oyunlarda, mekân aydınlatması farklı yollarla yapılıyordu, birçok yapım hâlen bu yöntemlerden yararlanıyor.
- Rasterization/Pikselleştirme: En popüler oyunlarda bile kullanılan pikselleştirme, 3D nesnelerin 2D piksellere dönüştürür ve bu piksellerin renklerini hesaplamak için çeşitli aydınlatma modellerinden yararlanır.
- Vertex Lighting/Köşe Aydınlatma: Oyun sahnesinde bulunan her bir nesnenin köşe noktaları için ışık hesaplamaları yapan bu teknik, hesaplama sonrası nesnenin yüzeyine interpolasyon ile ışığı dağıtır.
- Texture Mapping/Doku Eşleme: Oyundaki mekânların daha gerçekçi görünmesi için çeşitli doku ve desenlerin yanı sıra ışık ve gölge etkileri de bu yöntemle simüle edilir.
- Baked Lighting/Önceden Hesaplanmış Aydınlatma: Oyunların en iyi şekilde görünüp sistem kaynaklarını, özellikle de ekran kartını en az yoracak şekilde çalışması, baked lighting ile mümkündür. Işık ve gölge efektlerinin tamamı, bu yöntemde önceden hesaplanıp ışık haritası olarak saklanır. Bu tekniği en iyi kullanan oyun, geçtiğimiz yıl çıkan ve bir kediyi yönettiğimiz “Stray” idi.
Bu yöntemlerin haricinde dinamik aydınlatma, hacimsel aydınlatma gibi yöntemler de oyunlarda aydınlatma maksadıyla kullanılıyor. Ancak piksel bazında ışık hesabı, yalnızca canavar gibi laptop modellerinde bulunan GeForce RTX 30 ve 40 serisi ekran kartlarındaki ray tracing teknolojisiyle mümkün oluyor. Diğer aydınlatma yöntemlerinden farklı olarak ray tracing, her bir piksel için bir ışık ışını oluşturur. Bu ışınlar, sahnedeki tüm nesnelerle etkileşime girer. Bunun sonucunda gerçeğe yakın şekilde aydınlatılmış nesnelerin yanı sıra yansıma ve ışık kırılması gibi efektler, oyun sahnesine aktarılır. Ancak Cyberpunk 2077’ye önce “overdrive” adıyla gelen ardından path tracing olarak isimlendirilen yeni aydınlatma yöntemi, ray tracing’i bile “gölgede” bırakıyor.
Phantom Liberty, Oyunlarda Aydınlatmaya Dair Tüm Bildiklerinizi Unutturacak
Phantom Liberty eklentisi, bundan sonra önemli güncellemeler almayacak olan Cyberpunk 2077’nin yeniden popüler olmasını sağlayacak teknik özellikleri beraberinde getirdi. Bunlardan ilki, hiç şüphesiz path tracing/yol takip etme temelli ortam aydınlatması oluyor. Yapısal açıdan ray tracing’e benzemekle birlikte her bir piksel için bir değil birden fazla ışık ışını oluşturan path tracing, bu ışınların rastgele yönlerde hareket etmesini sağlıyor. Işınlar, bir ışık kaynağına veya bir sınıra ulaşana dek etkileşime giriyor. Bu, mümkün olan en gerçekçi aydınlatmanın oluşturulabilmesini mümkün kılıyor. Ancak Phantom Liberty’deki aydınlatma imkânları bununla sınırlı kalmıyor.
NVIDIA’nın derin öğrenme destekli süper örnekleme (DLSS) ve köşe yumuşatma teknolojisi (DLAA) gibi bir başka teknolojisi sahneye Phantom Liberty eklentisiyle çıkıyor: ray reconstruction/ışın yeniden inşası. DLSS 3.5 güncellemesi ile NVIDIA GeForce RTX 20, 30 ve 40 serisi ekran kartlarıyla kullanılabilen ray reconstruction, gerçek zamanlı aydınlatma özelliklerinin, ekran kartındaki ray tracing çekirdeklerinin omzuna bindirdiği hesaplama yükünü, NVIDIA’nın yapay zekâ modeline devrediyor. Bu sayede Phantom Liberty’deki karakterinizle maceradan maceraya koşarken düşük fps değerlerinin getirdiği yavaşlamalar olmaksızın, hem gerçekçi aydınlatmalar eşliğinde hem de akıcı görüntülerle oyunu deneyimlemeniz mümkün oluyor. Canavar gibi bir oyun bilgisayarı kullanıyorsanız, yalnızca GeForce RTX 40 serisine özgü olan frame generation/kare oluşturma özelliğini de etkinleştirerek saniye başına elde ettiğiniz kare sayısını daha da artırabilirsiniz.
Elinizin altında bir “canavar” varsa, ekstra performans artırma yöntemlerini kullanmasınız dahi olur. Örneğin Monster Notebook imzalı Abra, Tulpar ve tepeden tırnağa yenilenen Semruk ailesindeki bilgisayar modelleri, GeForce RTX 4090 gibi güçlü ekran kartlarına sahiptir. Aralarında Cyberpunk 2077: Phantom Liberty de olmak üzere tüm oyunlara meydan okuyan bu canavarlarla tanışmak için acele edin, oyunun keyfini “canavar” gibi çıkarın.